Ilustrasjonsfoto.

Videreutdanninger og masterutdanninger for radiografer og stråleterapeuter

Publisert Sist oppdatert

OsloMet

Radiografi, master i helse og teknologi 
Utdanningen er profesjonsrettet og gir inngående kompetanse innen bildeprosessering, optimalisering og diagnostikk ved CT eller konvensjonell radiografi. Spesialiseringen i radiografi er en del av masterprogrammet i helse og teknologi. Radiografi er en spesialisering ved masterprogrammet i helse og teknologi. Har du videreutdanning i stråleterapi og ønsker å bygge på til mastergrad, kan du søke om innpassing. Du søker i et eget innpassingsløp som har inntil ti studieplasser. Studiestart er høsten 2024. Innpass stråleterapi

Videreutdanning i stråleterapi 
Denne utdanningen skal stimulere deg til å tenke kritisk og utføre de ulike sidene ved stråleterapiarbeid på en ansvarsfull måte. Stråleterapifaget er sammensatt av til dels svært ulike fagområder. Studiet er derfor modulisert slik at det gir deg en oversiktlig ramme å arbeide innenfor:• realfag og kvalitetssikring i stråleterapi• onkologi og kreftomsorg• praksis i stråleterapi• strålebiologi og behandlingsplanlegging i stråleterapi• protoner i stråleterapiViS: 

Enkeltemner i radiografi
Masteremne i CT på 30stp kan tas som enkeltemne og Masteremne i konvensjonell radiografi 30stp kan tas som enkeltemne. 

NTNU

Master i helseinformatikk
Målgruppen for studiet er helsepersonell og informatikere/dataingeniører. Studiet bygger på treårig høyere utdannelse innen helse eller IT/data og minimum to års relevant arbeidserfaring.

Master i medisinsk bildeteknologi
Master i medisinsk bildeteknologi vil fra og med opptaket høsten 2024, tilbys som en «påbygningsmaster», som går på deltid over 2 år. Masteren bygger på videreutdanning i MR eller videreutdanning i ultralyd. Du må ha gjennomført en av disse videreutdanningene på 60 studiepoeng for å kvalifisere til opptak. Studiet er nett- og samlingsbasert, som gjør det mulig å kombinere med jobb. Etter at du har gjennomført masterprogrammet vil du ha en mastergrad på til sammen 120 studiepoeng. Master i medisinsk bildeteknologi ved NTNU passer for deg som ønsker å jobbe med fagutvikling og forskning innen magnetisk resonans (MR) eller ultralyd.

Videreutdanning i MR og ultralyd
MR kan benyttes til detaljert avbildning av de fleste organer, og er spesielt god på å fremstille detaljer av ryggmargen og av hjernen. Vi får informasjon om både struktur og funksjon. I tillegg til diagnostikk og oppfølging av behandling brukes MR til å forstå prosesser i kroppen. Ultralyd benyttes både i diagnostisering og oppfølging av lidelser i ulike organsystem og er et svært nyttig verktøy i en rekke problemstillinger. Ultralyd er lett tilgjengelig, pasientnært, dynamisk, har lav kostnad og er uten ubehag eller fare for pasient. Ulempen er at ultralyddiagnostisering er brukeravhengig og krever god kompetanse for å være pålitelig. St. Olavs hospital og NTNU driver fremragende forskning innen MR og ultralyd, og har en innholdsrik og avansert utstyrspark, inkludert høyfelts 7T MR-skanner. NTNUs videreutdanninger i MR tilbys ved Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk, mens videreutdanninger i ultralyd tilbys av Institutt for klinisk og molekylær medisin og Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk. 

Høgskolen i Vestlandet

Master i kunnskapsbasert praksis
Vil du bidra til å styrke kvaliteten i helse- og omsorgstenestene? Med master i kunnskapsbasert praksis kan du vere med på å sikre at tenestene er virkningsfulle, trygge og involverer brukarane. Du kan velje mellom tre studieretningar: helsefag, ergoterapi eller radiografi. 

Universitetet i sørøst-Norge

Videreutdanning i intervensjonsradiografi
Mange undersøkelses- og behandlingsmetoder har endret seg på bakgrunn av forskning og utvikling. Invasive intervensjonsradiologiske prosedyrer har for eksempel erstattet en rekke åpne kirurgiske inngrep. Med bakgrunn i denne utviklingen har har vi som mål å utdanne kompetente intervensjonsradiografer som kan inngå i intervensjonsradiologiske team. 

Videreutdanning i veiledning for praksisveiledere i helse- og sosialfag
Er veiledning en del av din arbeidshverdag eller ønsker du at det skal bli det? Denne utdanningen skal bidra til å høyne din kompetanse innen veiledning og gi deg den handlingskompetansen du trenger for å tilrettelegge for studenters læring og læringsaktiviteter i praksisstudier. 

Master i klinisk helsearbeid
Studieretning i stråling i diagnostikk og behandling

Masterstudiet tilbys som deltidstudier over 8 semester, men det er mulig å forsere og ta studiet over kortere tid. Du kan søke opptak rett etter fullførte bachelorstudier. Stråling i diagnostikk og behandling er en studieretning i USNs master i klinisk helsearbeid. Her vil du få et bredere grunnlag for å møte de krav, utfordringer og forventninger som er knyttet til radiologiske helsetjenester fra enkeltpersoner og samfunnet. 

Universitetet i Tromsø

Master i helsefaglig utviklingsarbeid
Studiet retter seg mot ergoterapeuter, fysioterapeuter, radiografer, sykepleiere, vernepleiere og tannpleiere som ønsker å bli høyt kvalifisert til å initiere og drive kvalitets-, endrings- og utviklingsarbeid i helsesektoren. Etter endt utdanning er du kvalifisert for å jobbe med fagutvikling, prosjektledelse og -arbeid, forskning og undervisning og for PhD-studier. Som valgfrie emner i masterprogrammet inngår nukleærmedisin 10 studiepoeng og stålebiologi og strålevern 10 studiepong. Emnene kan tas som enkeltemner. Studiet har opptak hvert tredje år.

Universitetet i Bergen

Videreutdanning i ultralyd av muskel og skjelettsystemet, Modul 1
Kurset har til hensikt å utdanne og trene helsepersonell som fungerer som primærkontakter, til å bruke og forstå diagnostisk ultralyd i muskelskjelettapparatet. I tillegg til å forstå ultralydanatomi skal studenten kunne fremstille kvalitativt gode ultralydbilder av over og underekstremiteter. 

Ultralyd av muskelskjelettsystemet. Modul 2
Kurset har som mål å utdanne helsepersonell til å bruke og forstå diagnostisk ultralyd i muskelskjelettsystemet. Målgruppen er manuellterapeuter, leger og kiropraktorer med primærkontaktstatus. Modul 2 bygger på kunnskap og ferdigheter utviklet i første modul. Opptak til denne modulen krever at Modul 1 er gjennomført og bestått. 

Master i helse og samfunn
Masterprogram i helse og samfunn skal med sin tverrfaglege profil gi inngåande kunnskap om sentrale helseutfordringar med vekt på ein vitskapleg og problematiserande innfallsvinkel. Naturvitskapleg-, samfunnsvitskapleg- og fenomenologisk perspektiv gir ulike utgangspunkt for forståing av sentrale aspekt ved dagens helseutfordringar. Studentane skal gjennom studiet utvikle ei kritisk tilnærming til kunnskap og kunnskapsutvikling. Videre skal studentane på sjølvstendig vis ta i bruk teori og metodologiske tilnærmingar i utvikling av forskingsspørsmål, forskingsdesign og analyse av publisert forsking. Studiet gir fagleg breidde og fordjuping som grunnlag for forsking og fagutvikling i ulike profesjonelle kontekstar. Studiet gir mogelegheit for utveksling i eit internasjonalt forskningsmiljø. 

Videreutdanninger i England

Birmingham City University, UK

Beskrivende radiograf/Reporting radiographer
Radiography, Post graduate. Our postgraduate radiography programme aims to equip you with the necessary knowledge, skills and attributes to become a professional expert in your field of practice.

Whichever route and/or specialism choose from our programme, you will develop the skills required to meet the changing demands of the rapidly evolving radiography sector, while keeping the patient at the core of your practice and gain the knowledge base required to implement service improvements with a view to improving patient outcomes. The Musculoskeletal Reporting course and assessment are aligned with the RCR/CoR 'Standards for the education and training of reporting practitioners in musculoskeletal plain radiographs'. 

Canterbury Christ Church University

Post graduate Msc Clinical Reporting
Enhance your professional practice with a postgraduate radiography qualification. Developed for registered practitioners who are looking to develop their professional skills, our MSc Clinical Reporting will enable you to specialise in diagnostic radiography at postgraduate level.

Validated by the College of Radiographers, this postgraduate-level radiography course will enhance your knowledge and skills in the interpretation of medical images. Upon completion of this Master's degree for radiographers, you will have enhanced your understanding of the four pillars of advanced clinical practice: management, leadership, education, and research. 

University of Salford, Manchester, UK

Advanced Medical Imaging
This programme is designed to enable qualified medical imaging practitioners to meet the challenge of specialist, advanced and consultant practitioner status in a rapidly evolving health service. Workstreams available:

  • MSK Reporting and extended MSK Reporting 
  • Chest Reporting 
  • Mammography Reporting 
  • Breast Ultrasound 
  • Breast Intervention 
  • Upper GI / VF Practice and Reporting 
  • Cardiac Stress Leader 
  • Breast MR Reporting (subject to numbers) 
  • Defecating Proctogram (subject to numbers) 

London South Bank University

PgCert Radiographic Reporting
Our programme incorporates a high level of clinical skill in the practice of image evaluation and reporting of the chest. The modules fully integrate theoretical knowledge with practical ability, facilitating your development as a competent and reflective practitioner.

We have a highly motivated team of in-house and guest specialists from a variety of hospitals and over 25-years experience successfully delivering the Radiographic Reporting programme at LSBU.

Videreutdanninger i Danmark 

Syddansk Universitet

Sundhedsfaglig kandidatuddannelse
Den Sundhedsfaglige kandidatuddannelse præsenterer nye perspektiver på sundhed og sygdom, som kan bidrage til at forbedre kvalitet og effektivitet i sundhedsvæsnet. Du kan læse kandidaten på SDU i Odense, hvor den er tilrettelagt som et fuldtidsstudie over to år. Uddannelsen er skræddersyet til at imødekomme efterspørgslen på specialiserede kompetencer. Den ruster dig derfor med avancerede færdigheder og teoretisk forståelse, som er afgørende for at håndtere sundhedsudfordringer på en innovativ måde.Uanset om du ønsker at fordybe dig i forskning, påtage dig ledelsesansvar eller bidrage til samfundets sundhedsmæssige udvikling, giver uddannelsen dig mulighed for at blive en nøglespiller inden for sundhedsvæsnet. 

Kandidat i folkesundhedsvidenskab

Folkesundhedsvidenskab er en tværfaglig uddannelse, der kombinerer samfunds- og sundhedsvidenskab med fokus på, hvordan vi kan implementere nye løsning og indsatser, fx teknologiske, der kan bidrage til de forandringer, som er forudsætningen for bedre folkesundhed. Uddannelsen er en bred uddannelse, men med et fokus på, hvordan man kan implementere og evaluere indsatser, der vil fremme sundhed for alle. Med en kandidatgrad i folkesundhedsvidenskab vil du være kvalificeret til at arbejde med bl.a. sundhedsplanlægning, implementering af indsatser på flere niveauer, rådgivning af sundhedsaktører, undervisning og forskning i relation til sygdomsforebyggelse og sundhedsfremme. 

Beskrivende radiograf
Kompetenceudviklingsforløbet Beskrivende Radiograf er til dig som radiograf, der ønsker at opgradere dine færdigheder og karrieremuligheder.

Beskrivende radiograf er et 2-årigt kompetenceudviklingsforløb. Forløbet veksler mellem teoretisk undervisning og praksis i egen afdeling. Kompetenceudviklingsforløbet er etableret i et samarbejde mellem de fem regioner og SDU. Uddannelsesforløbet har særlig vægt på konventionelle røntgenundersøgelser af det perifere og aksiale skelet. Du får kompetencer til at kunne indgå i kvalitetsforbedring og udvidede opgaver indenfor det billeddiagnostiske speciale. Kurset henvender sig til radiografer med minimum 2 års relevant erhvervserfaring.

København universitetet

Sundhedsfaglig kandidatuddannelse
Har du en professionsbachelor inden for det sundhedsfaglige område? Og kunne du tænke dig at udvikle dit fag med en videnskabelige kandidatuddannelse? Så er den sundhedsfaglige kandidatuddannelse helt sikkert noget for dig. Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse henvender sig mod sundhedsfaglige professionsbachelorer og sundhedsvidenskabelige bachelorer, som gerne vil videreudvikle sig - fx som forskere, undervisere eller arbejde inden for kvalitetsudvikling. 

Kandidat i folkesundhedsvidenskab
Vil du fremme befolkningens sundhed og forbedre sundhedsvæsenet? Som kandidat i folkesundhedsvidenskab får du en bred faglig profil, der består af både samfunds- og sundhedsvidenskabelige kompetencer. Uddannelsen åbner for karrieremuligheder i Danmark og udlandet i både den offentlige og private sektor. Du kan blandt andet komme til at arbejde med sundhedsplanlægning og –administration, analyse, rådgivning, undervisning og forskning. 

Aarhus universitetet

Sundhedsfaglig kandidatuddannelse
Den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse bygger en akademisk uddannelse på din sundhedsfaglige professionsbachelor som eksempelvis sygeplejerske, fysioterapeut, bioanalytiker, bandagist, ergoterapeut, jordemoder, tandplejer eller inden for ernæring og sundhed. Du kommer til at arbejde med indsamling, behandling, analyse og formidling af sundhedsfaglige data og med komplekse sundhedsfaglige problemstillinger. Uddannelsen bygger på et naturvidenskabeligt og tværfagligt grundlag, og du arbejder eksempelvis med centrale metodefag, epidemiologi og biostatistik. Når du er uddannet fra Den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse, kan du arbejde med udviklingsarbejde og projektarbejde inden for sundhedsområdet. Du kan arbejde med forskning i den kliniske sektor, fortsætte som ph.d.-studerende, eller du kan vælge at undervise i dit grundfag på professionshøjskoler. Du har også mulighed for at arbejde med evaluerings- og kvalitetssikring samt sundhedsorienteret kommunikation, ligesom en lederstilling i sundhedssektoren også er en mulighed. 

Kandidat i folkesundhedsvidenskab
Kandidatuddannelsen i Folkesundhedsvidenskab udbygger din faglighed inden for politiske, sociale og økonomiske tilgange til forbedring af sundhed hos befolkninger og befolkningsgrupper. Du øger dine teoretiske og metodiske færdigheder, og du vil arbejde mere selvstændigt i forhold til bacheloruddannelsen. I løbet af kandidatuddannelsen har du mulighed for praktikophold, udlandsophold og valgfag, så du kan forme uddannelsen i den retning, du ønsker. Som kandidatuddannet i Folkesundhedsvidenskab kan du arbejde med befolkningens sundhed inden for områder som analyse, udvikling, planlægning, projektledelse, rådgivning, undervisning og forskning i form af en Ph.d.-uddannelse. Du kan arbejde i regioner og kommuner, ved universiteter, forskningsinstitutioner, ministerier og styrelser. Du kan også arbejde hos konsulentfirmaer, i medicinal- og levnedsmiddelindustrien og i analyseinstitutter. 

Aalborg universitet

Kandidat i klinisk videnskab og teknologi
Uddannelsen giver viden om, hvordan man udvikler, afprøver og implementerer højteknologiske hjælpemidler til forebyggelse, undersøgelse og behandling af patienter i sundhedssektoren eller borgere i eget hjem. Du får også en bred forståelse til brug for udvikling og implementering af it i sundhedssektoren. 

Kandidat i folkesundhedsvidenskab
Uddannelsen handler om forebyggelse og sundhedsfremme og dermed om, hvad man kan gøre for at forbedre befolkningssundheden generelt. Du lærer også om sundhedsvæsen og politik. Vil du være med til at udvikle sundhed for alle i vores samfund? Kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab er for dig, der gerne vil udvikle og udvide din faglighed for at forbedre fysisk og mental sundhed og forebygge sygdom. Med en kandidatuddannelse i folkesundhedsvidenskab fra Aalborg Universitet får du indgående viden om de organisatoriske, strukturelle, økonomiske, sociale og politiske faktorer, som har betydning for befolkningens sundhed og sygdom og som kan forklare, hvorfor nogle befolkningsgrupper rammes hårdere end andre. 

Kandidat i techno-anthropology
På uddannelsen får du en unik mulighed for at udvikle din viden, dine evner og dine kompetencer til at arbejde med teknologi fx med vurdering af teknologi, teknologisk innovation, teknologi-drevet forandring, brug af teknologi og teknologi-etik. Du kommer til at arbejde med samt håndtere komplekse socio-tekniske problemstillinger med mange interessenter. 

 

Videreutdanning i Finland

Master's Degree for biomedical laboratory scientists and radiographers
Diagnostic professionals like biomedical laboratory scientists and radiographers act in the interphase of patients and fast developing technology. Master’s degree in Health Care Diagnostics is targeted for bachelor level biomedical laboratory scientists and radiographers working or having worked in whatever areas of laboratory services, diagnostic or therapeutic radiography. 

Vi gjør oppmerksom på at dette ikke er en utfyllende liste, men gir en kort ovesikt over videreutdanninger som radiografer og stråleterapeuter kan ta. Lenker til eksterne kilder er utenfor vår kontroll, og kan flyttes uten at vi får vite det. Gi beskjed på nrf@radiograf.no hvis du finner en lenke som er tom eller ikke leder dit den skal, så retter vi opp så raskt som mulig. 

Vi gjør oppmerksom på at dette ikke er en utfyllende liste, men gir en kort ovesikt over videreutdanninger som radiografer og stråleterapeuter kan ta. Lenker til eksterne kilder er utenfor vår kontroll, og kan flyttes uten at vi får vite det. Gi beskjed på nrf@radiograf.no hvis du finner en lenke som er tom eller ikke leder dit den skal, så retter vi opp så raskt som mulig.

Powered by Labrador CMS