Bakgrunnssjekk av personell i kritiske stillinger
I et høringssvar om innføring av bakgrunnssjekk av personell i kritiske stillinger skriver Norsk Radiografforbund (NRF) at det er viktig i dagens samfunn å sikre nasjonale helsedata mot uautorisert bruk og lekkasjer av sensitiv pasientinformasjon, og at forbundet i hovedsak støtter de endringene som er foreslått.
Samtidig påpeker NRF at tilgangen til store datasett vil ha stor betydning for å kunne ta i bruk ny teknologi, og at endringer derfor ikke bør legge begrensninger for bruk av nasjonale data for utvikling og implementering av blant annet KI som er tilpasset norske forhold.
NRF skriver også at tiltaket kan føre til begrenset deling av store sett med helsedata, noe som kan begrense tilgangen på gode data til forskning og samarbeid på tvers av foretak og nivåer i helsetjenesten.
En annen potensielt uheldig konsekvens av en slik sikkerhetssjekk, ifølge NRF, er at det vil kunne stjele tid og økonomiske ressurser fra andre lovpålagte oppgaver i pasientbehandlingen. Med det sagt understreker NRF at det viktigste er at pasientene har tillit til at lovverk og rutiner sikrer at sensitive helsedata ikke kommer på avveie.
Videre påpeker NRF at bakgrunnssjekk av personell vil være inngripende for dem det gjelder, og at lovendringene må følges opp gjennom forskriftsreguleringer og veiledere som sikrer at en utvidet rett til bakgrunnssjekk ikke misbrukes.
Nylig etablerte NRFs en nasjonal faggruppe for IKT-e-helse.
Formålet med denne gruppen er et ønske om å styrke profesjonen på området. Faggruppen
gir innspill til politikk, og er en ressursgruppe for NRF sentralt i spørsmål
knyttet til dette feltet. Gruppen har vært høringsinstans internt i forbundet i
denne saken, og kommet med innspill til høringsuttalelsen.
Her kan du lese hele høringsuttalelsen